blog de Liana Drăghici

Sâmbătă, 21 septembrie, am participat la Atelierul de ecologie acvatică, susținut de prof. dr. Gicu Gabriel Arsene, o experiență educativă ce a combinat teoria și practica. Profesorul Arsene a început prin explicarea etimologiei conceptelor de ecologie, biodiversitate și ecosistem. Termenul ecologie derivă din cuvintele grecești „oikos” (casă) și „logos” (știință), introdus de Ernst Haeckel în 1866. Biodiversitatea, apărută în anii 1980, provine din „biologic” și „diversitate”, iar ecosistemul, creat în 1935 de Arthur Tansley, definește interacțiunile între organisme și mediul lor.

Sursa etimologie:

  • Ecologie: derivă din cuvintele grecești „oikos” (casă) și „logos” (știință), introdus de Ernst Haeckel în 1866.
  • Biodiversitate: derivă din termenii „biologic” și „diversitate”, introdus de Walter G. Rosen în anii 1980.
  • Ecosistem: termenul a fost introdus de Arthur Tansley în 1935, pentru a defini relațiile dintre organisme și mediul lor.

În cadrul atelierului, s-a discutat despre provocările specifice unei grădini acvatice, inclusiv alegerea plantelor potrivite și gestionarea speciilor invazive. Iazul de la GreenFeel, fiind un spațiu unic printre cele 40 de parcele, a fost îmbogățit cu noi specii de plante, urmărind echilibrul ecologic între viețuitoare și vegetație. Am plantat peste 60 de specii acvatice, sub îndrumarea profesorului Arsene, contribuind la diversificarea iazului.

Etimologia și conceptele de biodiversitate, ecologie și ecosistem ne-au ajutat să înțelegem mai bine importanța acestui mediu, iar cărțile recomandate de profesor au oferit o perspectivă profundă asupra naturii interconectate a vieții acvatice.

Aceste concepte subliniază relațiile delicate care fac posibil un mediu acvatic sănătos și sustenabil.

Pentru a diversifica și îmbunătăți iazul de la GreenFeel, am plantat 60 de plante acvatice din următoarele specii:

  1. Glyceria maxima ‘Variegata’ – Trestie variegată
  2. Saururus cernuus – Coada șarpelui
  3. Iris laevigata – Iriș de apă trandafir regina
  4. Phragmites australis ‘Variegata’ – Stuf variegat
  5. Pontederia cordata roz – Pontederia roz
  6. Equisetum japonicum – Coada calului japoneză
  7. Scirpus zebrinus – Papură zebrată
  8. Iris versicolor ‘Kermesina’ – Iriș cu flori roșii
  9. Iris Louisiana – Iriș Louisiana
  10. Typha latifolia – Papură
  11. Typha latifolia ‘Variegata’ – Papură variegată
  12. Acorus calamus – Papură aromată
  13. Pontederia cordata alba – Pontederia albă
  14. Iris pseudacorus ‘Variegata’ – Iriș galben variegat
  15. Stratiotes aloides – Cactus de apă

Profesorul Arsene a oferit o perspectivă ecologică valoroasă, ajutându-ne să înțelegem cum plantele și viețuitoarele din iaz interacționează pentru a crea un ecosistem echilibrat.

Dacă sunteți pasionați de grădini acvatice sau plănuiți să creați unul, vă invităm să ne împărtășiți experiențele voastre, deoarece dorim să învățăm din reușitele comunității. Atelierul nostru s-a încheiat cu o sesiune practică de plantare, oferind o oportunitate de a ne murdări mâinile și de a contribui direct la biodiversitatea iazului nostru.

Profesorul Gicu-Gabriel Arsene este profesor titular la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului din Timișoara, în cadrul Facultății de Agricultură. Activitatea sa de cercetare se concentrează pe agricultură, ecologie și gestionarea resurselor naturale, având o prezență activă pe platforma ResearchGate cu lucrări și publicații academice. Este implicat în numeroase proiecte de cercetare și colaborează la nivel național și internațional în domeniul agriculturii sustenabile.

“Atelierul a făcut parte din proiectul „Culturi durabile, pentru orașe sustenabile”, finanţat de Fundatia pentru Parteneriat și MOL Romania, în cadrul celei de-a 18-a ediții a programului Spații Verzi. Finanțatorul nu este responsabil de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului.”

SpațiiVerzi #FundațiaPentruParteneriat #MOLRomânia #greenfeel #babelscoalasiliceu


Similar Posts